Over dit stuk

Het gebeurd zo nu en dan dat je een prachtig voorwerp in handen krijgt waarvan het verhaal erachter bijna net zo mooi is als het kunstwerk zelf. Waar letterlijk geschiedenis en kunst in elkaar overvloeien.

Bij dit unieke, verfijnd gesneden beeldje is dat zeker het geval en het is een mooie illustratie waarom wij als Dille Art ons hebben gespecialiseerd in deze periode.

Het beeldje is direct gesneden uit het ivoor en Eugène Bidau heeft de beroemde actrice Sarah Bernhardt hier afgebeeld in de rol van Salomé, de beroemde eenakter van Oscar Wilde. Hij heeft dit beeldje speciaal voor Sarah Bernhardt gemaakt en het behoorde dan ook tot haar privé collectie. Eugène Bidau, een vermaarde kunstschilder, was goed bevriend met Sarah Bernhardt. Ook zijn inmiddels beroemde schilderij “Touffe de violettes de Parma” behoorde tot haar kunstcollectie.

Na haar dood in 1923 is haar bijzondere en omvangrijke kunstcollectie geveild in Parijs.

In de jaren 90 kwam de sculptuur terecht voor een expertise bij Félix Marcilhac, een Franse kunsthistoricus, schrijver en galeriehouder. Hij heeft onderzoek gedaan naar de herkomst en kwam via de oude veilingcatalogus uit 1923 achter de bijzondere provenance van deze sculptuur.

Sarah Bernhardt (Parijs 1844-1923), pseudoniem van Rosie Bernardt, was de buitenechtelijke dochter van de Nederlandse Julie Bernardt, haar vader was onbekend.

Ze was één van de grootste actrices uit haar tijd en haar roem was legendarisch, zeker in Frankrijk, maar ook in het buitenland. Het was een zeer vooruitstrevende, intelligente en moderne vrouw, ook in haar privéleven. Ze is nooit getrouwd geweest maar had meerdere minnaars en op latere leeftijd ook een relatie met een veel jongere Nederlandse acteur. Oscar Wilde gaf haar de bijnaam ‘The Divine Sarah’.

Naast actrice was ze ook een groot kunstliefhebster en zelf ook actief als beeldhouwster. Vooral de destijds zeer vernieuwende stijl van de Art Nouveau sprak haar erg aan. Ze was de muze van meerdere kunstenaars en ze liet hen kunstwerken in opdracht maken, zoals de sieraden die René Lalique speciaal voor haar ontwierp of Alphonse Mucha die haar vaak heeft afgebeeld en ook haar beroemde slangenarmband heeft ontworpen, uitgevoerd door Georges Fouquet. Alfred Daguet maakte ook meerdere werken in opdracht.

Salomé was een omstreden eenakter van Oscar Wilde (Dublin,1854- Parijs,1900) dat in Engeland niet uitgevoerd mocht worden. Oscar Wilde, een groot fan van Sarah Bernhardt, vroeg haar in 1892 om de hoofdrol te spelen in zijn nieuwe stuk 'Salomé. Het stuk gaat over Salomé die door haar stiefvader Herodes Antibus gevraagd wordt de dans met de 7 sluiers te dansen op een feest. In ruil mag ze vragen wat ze wenst.
Dit Bijbelse verhaal, waarin Salomé het hoofd van Johannes de Doper vraagt als beloning, werd door Lord Chamberlain, verantwoordelijk voor de censuur, verboden. Niet vanwege de gewaagde scenes, ze kust onder meer het afgehakte hoofd van Johannes de Doper, waardoor er nog steeds discussie is of het stuk niet als Symbolistisch gezien moet worden, maar omdat er een Engelse wet bestond waarin staat dat Bijbelse personages niet op het toneel vertolkt mogen worden.

Oscar Wilde was destijds al zeer omstreden, vooral door zijn opvallende levensstijl, zijn boeken en zijn minnaars. Uiteindelijk is het stuk in 1896 in Parijs in wereldpremière gegaan met de inmiddels 52 jarige Sarah Bernhardt als Salomé.

Oscar Wilde zat toen in een Engelse gevangenis een straf uit vanwege grove onzedelijke handelingen. Het stuk werd wereldwijd een groot succes, veel kunstenaars hebben Salomé als thema gebruikt in hun werk. Richard Strauss heeft de opera “Salomé” geschreven, waarin hij het stuk van Wilde als libretto gebruikte. Gek genoeg heeft het tot 1931 geduurd voordat Salomé in Engeland en public in het Savoy Theatre is opgevoerd.



Conditie

Goed, van het diadeem is een puntje af.


Materiaal:
Ivoor

Afmetingen:
Hoogte: 17 cm (6,69")

Jaar:
1896-1899

Periode:
1896-1899

Herkomst:
Frankrijk

Kunstenaar / atelier:
Eugène Bidau,